onsdag 10 mars 2010

Matchingen mellan människors val av utbildning och arbetsmarknaden behöver bli bättre

SR rapporterar om att ett antal akademikeryrken inom de kommande 15 åren förväntas få ett kraftigt överskott på jobbsökande. Exempel är t.ex. kulturarbetare och journalist och det mer förvånande yrket ekonom.

Jag är övertygad om att just matchningen mellan gymnasieskolan och högskolan är ett stort problem vi har i Sverige, vilket leder till att vissa utbildningar får långt fler studenter än vad den framtida arbetsmarknaden kan hantera. Visst, det finns de som av ren dumhet väljer en utbildning utan framtidsutsikter *host* genusvetare *host* men jag tvivlar på att majoriteten av landets ekonomstudenter gått in i sin utbildning med uppfattningen att det inte är den framtida karriären de utbildar sig för.

Personligen blev jag väldigt förvånad när jag efter att ha studerat i ca 2-3 år upptäckte hur extremt mycket bättre möjligheter t.ex. ingenjörer i industriell ekonomi har på arbetsmarknaden jämfört med de flesta andra på universitetet. Nu kanske detta är mer ett uttryck för min personliga ignorans och brist på insikt, men jag föredrar att se det som ett resultat av den i det närmaste totala brist på karriärvägledning som erbjöds på min gymnasieskola.

Jag tror egentligen inte det är något som är sådär jättekrångligt att åtgärda och förhoppningsvis kommer just karriärvägledning bli en allt viktigare konkurrenspunkt för våra gymnasieskolor. Det går ju dock att ställa sig frågan hur samhällsekonomiskt motiverat det är att staten skall betala utbildningen åt dem som studerar ämnen helt utan relevans för arbetsmarknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar