måndag 22 februari 2010

SJ's epic failure i kommunikation

Åkte med SJ från Linköping till Göteborg tur och retur i helgen. Resor som vanligtvis tar tre timmar tog fem, vilket jag antar under omständigheterna får beskrivas som rätt okej ändå.

Däremot fick jag en högst personlig erfarenhet av hur dålig SJ har varit på att kommunicera ut vad exakt det är som händer. På lördag vid ditresan så var det bara vanliga förseningar, den snö som skulle skapa det kaos vi ser just nu hade precis börjat falla. På söndagen däremot var det något helt annat. Efter att först ha bollats mellan två tåg innan de bestämde sig för att åka iväg med det ena så fick vi alla veta att det tåg vi åkte med INTE var det tåg vi hade bokat biljetter för utan någon form av "spöktåg" som personalen lite ad hoc hade bestämt sig för att åka iväg med ändå. Därför så skulle inget arbete läggas ned på att fixa anslutningar heller. På det så fick vi ändå efter ett tag veta att alla tåg mellan Katrineholm och Linköping var inställda fram tills tidigast kl 19 (vår ankomst dit beräknades till ca kl 14). Då ett flertal timmar i Katrineholm inte var en lockande idé började jag därför försöka hitta lite information om hur jag bäst skulle kunna ta mig till Linköping ändå, varpå jag upptäcker att inte bara är SJs kundservice för både företag och privatpersoner nedstängd utan även hemsidan är omöjlig att nå. Vilken fullständigt befängd situation, att inte ens ha en fungerande webbsida under rådande förhållanden måste jag säga vara riktigt riktigt illa.

Efter ett tag blir det klart dock att tåget av någon anledning ändå blivit det tåg vi skulle åka med, så personalen har arbetat med att fixa fram anslutningar. Vid ankomsten till Katrineholm var det bara att traska rakt in i en buss som körde direkt till Linköping, kändes väldigt smidigt. Lämnades dock av en stark känsla av att företaget inte riktigt har någon strategi för att hantera situationer likt denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar